Opis egzaminu państwowego
na prawo jazdy kat. B+E
Egzamin teoretyczny:
W zakresie kategorii B+E nie przeprowadza się egzaminu teoretycznego.
Egzamin praktyczny:
Przed rozpoczęciem egzaminu egzaminator potwierdza tożsamość osoby egzaminowanej i upewnia się czy zasady przeprowadzania egzaminu państwowego są dla niej zrozumiałe, w przypadku uczestnictwa w egzaminie instruktora potwierdza się także jego tożsamość i uprawnienia. Egzamin praktyczny polega na wykonaniu zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym i w ruchu drogowym zgodnie z techniką kierowania pojazdem i opisanymi niżej kryteriami.
Plac manewrowy:
1. Przygotowanie do jazdy i wykonanie czynności kontrolno- obsługowych.
1.1 Sprawdzenie w pojeździe:
- I
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego, - II
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeśli występuje.
Przy czym osoba zdająca:
– na wykonanie zadania ma nie więcej niż 5 minut
– wskazuje po jednym wylosowanym elemencie wskazanym w punkcie a-e oraz f-m
– powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów
– powinna włączyć odpowiednie światło i sprawdzić jego działanie
– w przypadku sprawdzenia świateł cofania i hamowania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego
1.2.
Właściwe ustawienie fotela (we wszystkich płaszczyznach), lusterek (3 szt.), zagłówka i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte.
1.3.
Sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy znajduje się obok przyczepy) – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 15 min, a osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych nie więcej niż 30 min.
Sposób i kryteria wykonania zadania:
– sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy znajduje się obok przyczepy
– uruchomienie silnika
– włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym
– podjazd samochodem przed przyczepę z odpowiednim kierunkowskazem i cofnięcie nim w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia (w czasie zadania kierujący może opuszczać auto i oceniać sytuację pomiędzy pojazdami, w tym czasie samochód musi być zabezpieczony hamulcem postojowym, a drzwi muszą być zamknięte, po pierwszym opuszczeniu pojazdu pasów bezpieczeństwa ponownie się nie zapina. Nie wolno uderzyć autem w przyczepę, a tej nie można przesuwać)
– zaciągnięcie hamulca postojowego, wyłączenie świateł i silnika
– dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem
– założenie linki zabezpieczającej
– podłączenie przewodów elektrycznych przyczepy
– zwolnienie hamulca postojowego przyczepy
– sprawdzenie działania świateł przyczepy najlepiej parami:
> św. pozycyjne* + św. kierunkowskazu lewego
> św. przeciwmgłowe + św. kierunkowskazu prawego
> św. hamowania + św. awaryjne.
1.4.
Powrót do samochodu, wyłączenie świateł, zamknięcie drzwi i zapięcie pasów – zakończenie zadania.
2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (jazda po łuku):
– uruchomienie silnika
– włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie
– upewnienie się o możliwości jazdy
– płynna jazda pasem ruchu do przodu
– cofanie po łuku z możliwością wykonywania korekt toru jazdy w czasie nie dłuższym niż 5 minut.
Przy czym:
– nie wolno najeżdżać kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
– nie wolno najeżdżać na pachołki lub tyczki oraz potrącać ich
-zatrzymanie pojazdu powinno nastąpić przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas (wyznaczone pole zatrzymania)
-możliwe jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania (konieczne ponowne zapięcie pasów bezpieczeństwa.
3. Parkowanie skośne (wjazd przodem w prawo – wyjazd tyłem)
Sposób i kryteria wykonania zadania:
-właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
– możliwa jedna korekta toru jazdy
– pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu oraz naruszyć linii ograniczających stanowisko (kołem lub obrysem), a także potrącać pachołków lub tyczek
– pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska
4. Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem w lewo – wyjazd przodem lub wjazd przodem w prawo – wyjazd tyłem.
Sposób i kryteria wykonania zadania:
-właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
– możliwa jedna korekta toru jazdy
– pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu oraz naruszyć linii ograniczających stanowisko (kołem lub obrysem), a także potrącić pachołków lub tyczek
– pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
5. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
Sposób i kryteria wykonania zadania:
– przed ruszeniem należy upewnić się o możliwości jazdy
-przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m., a silnik nie powinien zgasnąć,
– zadanie należy wykonać przy użyciu hamulca pomocniczego – „ręcznego”.
6. Rozprzęganie pojazdu z przyczepą – zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy (czas max. 10min)
Sposób i kryteria wykonania zadania:
– wyłączenie świateł i unieruchomienie silnika oraz zaciągnięcie hamulca postojowego pojazdu silnikowego i przyczepy
– zdjęcie linki zabezpieczającej
– odłączenie przewodów elektrycznych i umieszczenie we właściwym miejscu
– wysunięcie podpory i rozłączenie pojazdu z przyczepą
– odjechanie pojazdem i ustawienie go obok przyczepy (podczas wykonywania zadania muszą być zapięte pasy i włączone światła).
Zadania egzaminacyjne w ruchu drogowy
Osoba egzaminowana w ruchu drogowym wykonuje między innymi takie zadania jak:
– manewr zawracania na skrzyżowaniu
– hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu, po zatrzymaniu wykonywany jest manewr włączania się do ruchu zobowiązujący do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom omijającym
Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
– sposób wykonywania manewrów na drodze
– zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego
– umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze
– skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia
– sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem
– umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg , w szczególności najsłabszych i najbardziej narażonych , przez wykazywanie należytego szacunku dla innych
Podczas egzaminu w ruchu drogowym należy pamiętać o Eco Driving’u, który polega na:
– zmianie biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obr/min.
– włączenie pierwszych czterech biegów zanim pojazd osiągnie 50 km/h.
– hamowanie silnikiem – wytrącanie prędkości poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu i nie wciskaniu sprzęgła, przy ok. 1500 obr/min, redukujemy bieg i kontynuujemy hamowanie silnikiem na niższym biegu.
Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik egzaminu (dotyczy placu manewrowego i ruchu drogowego) jeżeli:
– dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne
– spowodowała zagrożenie dla zdrowia lub życia uczestników ruchu w trakcie egzaminu praktycznego
– narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli 1.
ZACHOWANIA OSOBY EGZAMINOWANEJ ZAGRAŻAJĄCE BEZPOŚREDNIO ŻYCIU I ZDROWIU UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO SKUTKUJĄCE PRZERWANIEM EGZAMINU PAŃSTWOWEGO | |
1 | Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym. |
2 | Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym. |
3 | Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim. |
4 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu. |
5 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana. |
6 | Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia. |
7 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu. |
8 | Niezastosowanie się do: 8.1 sygnałów świetlnych, |
9 | Niezastosowanie się do znaków: 9.1 „stop”, |
10 | Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 10.1 na skrzyżowaniu, |
11 | Naruszanie zakazu zawracania. |
12 | Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20km/h. |
13 | Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania. |
14 | Naruszenie zakazu wyprzedzania: 14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, |
15 | Niezastosowanie się do znaku ” zakaz wyprzedzania”. |
16 | Wyprzedzanie z niewłaściwej strony. |
17 | Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem. |
18 | Nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy czy nie zbliża się pojazd szynowy. |