Opis egzaminu państwowego
na prawo jazdy kat. B
Egzamin teoretyczny:
Przed rozpoczęciem części teoretycznej egzaminu państwowego egzaminator potwierdza tożsamość osób egzaminowanych przystępujących do egzaminu oraz zgodność danych osobowych z danymi zawartymi w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania.
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:
– 20 pytań z wiedzy podstawowej ( udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami „TAK” lub „NIE” jednej odpowiedzi),
– 12 pytań z wiedzy specjalistycznej ( udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A,B i C jednej odpowiedzi).
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik w przypadku uzyskania co najmniej 68.
Czas trwania części teoretycznej egzaminu wynosi 25 minut.
Egzamin praktyczny:
Przed rozpoczęciem części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator potwierdza tożsamość osoby egzaminowanej przystępującej do części praktycznej egzaminu państwowego oraz zgodność danych osobowych tej osoby z danymi zawartymi na liście osób zakwalifikowanych na egzamin państwowy.
Plac manewrowy:
1. Przygotowanie do jazdy i wykonanie czynności kontrolno- obsługowych.
1.1 Sprawdzenie w pojeździe:
- I
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego, - II
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeśli występuje.
Przy czym osoba zdająca:
– na wykonanie zadania ma nie więcej niż 5 minut
– wskazuje po jednym wylosowanym elemencie (jeżeli występuje) wskazanym w punkcie a-e oraz f-m
– powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów
– powinna włączyć odpowiednie światło i sprawdzić jego działanie
– w przypadku sprawdzenia świateł cofania i hamowania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego
1.2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Sposób wykonania zadania:
– w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na jej wysokości.
W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby wykonaniu, sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te punkty zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo lub nie zostały wykonane w ogóle.
2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (jazda po łuku):
– uruchomienie silnika
– włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie
– upewnienie się o możliwości jazdy
– płynna jazda pasem ruchu do przodu
– cofanie po łuku z możliwością wykonywania korekt toru jazdy w czasie nie dłuższym niż 5 minut.
Błędy umożliwiające powtórzenie zadania egzaminacyjnego:
– zgaśniecie silnika podczas ruszania bądź jazdy
– najechanie na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie zadania egzaminacyjnego
– brak upewnienia się o możliwości jazdy
– jazda na nieprawidłowo włączonych światłach w pojeździe
– jazda niepłynna
– błędne zatrzymanie pojazdu w miejscach do tego wyznaczonych (niezmieszczenie się obrysu pojazdu w kopercie).
Przy czym nie wolno:
– wyjechać kołami za linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu)
– najechać bądź trącić tyczek.
3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Sposób i kryteria wykonania zadania:
– przed ruszeniem należy upewnić się o możliwości jazdy
-przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m., a silnik nie powinien zgasnąć,.
– zadanie należy wykonać przy użyciu hamulca pomocniczego – „ręcznego”.
Zadania egzaminacyjne w ruchu drogowy
Osoba egzaminowana w ruchu drogowym wykonuje między innymi takie zadania jak:
– parkowanie (skośne, prostopadłe lub równoległe),
– zawracanie przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej,
– zawracanie na skrzyżowaniu,
– hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu,
– przejazd przez skrzyżowania.
Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
– sposób wykonywania manewrów na drodze
– zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego
– umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze
– skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia
– sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem
– umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg , w szczególności najsłabszych i najbardziej narażonych , przez wykazywanie należytego szacunku dla innych.
Podczas egzaminu w ruchu drogowym należy pamiętać o Eco Driving’u, który polega na:
– zmianie biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obr/min.
– włączenie pierwszych czterech biegów zanim pojazd osiągnie 50 km/h.
– hamowanie silnikiem – wytrącanie prędkości poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu i nie wciskaniu sprzęgła, przy ok. 1500 obr/min, redukujemy bieg i kontynuujemy hamowanie silnikiem na niższym biegu.
Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik egzaminu (dotyczy placu manewrowego i ruchu drogowego) jeżeli:
– dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne
– spowodowała zagrożenie dla zdrowia lub życia uczestników ruchu w trakcie egzaminu praktycznego
– narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli.
ZACHOWANIA OSOBY EGZAMINOWANEJ ZAGRAŻAJĄCE BEZPOŚREDNIO ŻYCIU I ZDROWIU UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO SKUTKUJĄCE PRZERWANIEM EGZAMINU PAŃSTWOWEGO | |
1 | Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym. |
2 | Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym. |
3 | Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim. |
4 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu. |
5 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana. |
6 | Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia. |
7 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu. |
8 | Niezastosowanie się do: 8.1 sygnałów świetlnych, |
9 | Niezastosowanie się do znaków: 9.1 „stop”, |
10 | Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 10.1 na skrzyżowaniu, |
11 | Naruszanie zakazu zawracania. |
12 | Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20km/h. |
13 | Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania. |
14 | Naruszenie zakazu wyprzedzania: 14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, |
15 | Niezastosowanie się do znaku ” zakaz wyprzedzania”. |
16 | Wyprzedzanie z niewłaściwej strony. |
17 | Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem. |
18 | Nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy czy nie zbliża się pojazd szynowy. |