Opis egzaminu państwowego
na prawo jazdy kat. A1
Egzamin teoretyczny:
Przed rozpoczęciem części teoretycznej egzaminu państwowego egzaminator potwierdza tożsamość osób egzaminowanych przystępujących do egzaminu oraz zgodność danych osobowych z danymi zawartymi w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania.
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:
– 20 pytań z wiedzy podstawowej ( udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami „TAK” lub „NIE” jednej odpowiedzi),
– 12 pytań z wiedzy specjalistycznej ( udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A,B i C jednej odpowiedzi).
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, a osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik w przypadku uzyskania co najmniej 68.
Czas trwania części teoretycznej egzaminu wynosi 25 minut.
Egzamin praktyczny:
Przed rozpoczęciem egzaminu egzaminator potwierdza tożsamość osoby egzaminowanej i upewnia się czy zasady przeprowadzania egzaminu państwowego są dla niej zrozumiałe, w przypadku uczestnictwa w egzaminie instruktora potwierdza się także jego tożsamość i uprawnienia. Egzamin praktyczny polega na wykonaniu określonych zadań zgodnie z techniką kierowania pojazdem i opisanymi niżej kryteriami.
Ważne!
Osoba egzaminowana ma obowiązek posiadać odpowiedni strój ochronny w postaci:
– obuwia pełnego zakrywającego stopę wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego,
– spodni z długimi nogawkami,
– kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
– rękawic zakrywających całe dłonie.
Ośrodek egzaminacyjny zobowiązany jest do zapewnienia:
– kamizelki,
– kasku ochronnego,
– ochraniaczy na łokcie i kolana.
Plac manewrowy:
1. Przygotowanie do jazdy i wykonanie czynności kontrolno- obsługowych.
1.1 Sprawdzenie w pojeździe:
- I
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego, - II
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeśli występuje.
Przy czym osoba zdająca:
– na wykonanie zadania ma nie więcej niż 5 minut
– wskazuje po jednym wylosowanym elemencie (jeżeli występuje) wskazanym w punkcie a-e oraz f-m
– powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów
– powinna włączyć odpowiednie światło i sprawdzić jego działanie
– w przypadku sprawdzenia świateł cofania i hamowania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego
1.2 Sprawdzenie stanu i napięcia łańcucha.
1.3 Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go
przy unieruchomionym silniku w wyznaczonym stanowisku (maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu- do tyłu, do przodu, do tyłu).
Ponowne podparcie pojazdu na podpórce.
1.4 Wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego (patrz wyżej- „Ważne!„).
1.5 Zajęcie pozycji na pojeździe, ustawienie lusterek oraz złożenie stopki.
2. Jazda po łukach w kształci cyfry 8:
– uruchomienie silnika i włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym- jeśli światła nie włączają się automatycznie
– upewnienie się o możliwości jazdy, ocena sytuacji wokół pojazdu
– płynne ruszenie
– 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8
Przy czym nie wolno:
– podpierać się nogami
– najeżdżać na linie wyznaczające zadanie egzaminacyjne
– potrącać pachołków
3. Slalom wolny (jazda pomiędzy 5 bramkami):
– upewnienie się o możliwości jazdy, ocena sytuacji wokół pojazdu
– płynne ruszenie
– 2-krotny przejazd między 5 bramkami
Przy czym nie wolno:
– podpierać się nogami
– potrącać pachołków
4. Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami):
– upewnienie się o możliwości jazdy, ocena sytuacji wokół pojazdu
– płynne ruszenie
– przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową
Sposób wykonania zadania:
– średnia prędkość przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h
– przejazd musi odbywać się na 2 lub 3 biegu
– niepodpieranie się nogami
– niepotrącanie pachołków
5. Omijanie przeszkody:
– upewnienie się o możliwości jazdy, ocena sytuacji wokół pojazdu
– płynne ruszenie
– 2-krotny przejazd przejazd pasem ruchu, na którym ustawiona jest przeszkoda
Sposób wykonania zadnia:
– prędkość mierzona wyłącznie podczas wjazdu pomiędzy pierwsze bramki nie może być mniejsza niż 50 km/h
– przeszkodę omija się raz z prawej raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo
– niepodpieranie się nogami
– nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadanie egzaminacyjne
– niepotrącanie pachołków
6. Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
7. Hamowanie awaryjne:
– manewr musi być wykonany przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla
8. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
Sposób i kryteria wykonania zadania:
– upewnienie się o możliwości jazdy, ocena sytuacji wokół pojazdu
-przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m., a silnik nie powinien zgasnąć
Zadania egzaminacyjne w ruchu drogowy
Osoba egzaminowana w ruchu drogowym wykonuje między innymi takie zadania jak:
– manewr zawracania na skrzyżowaniu
Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
– sposób wykonywania manewrów na drodze
– zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego
– umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze
– skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia
– sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem
– umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg , w szczególności najsłabszych i najbardziej narażonych , przez wykazywanie należytego szacunku dla innych
Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik egzaminu (dotyczy placu manewrowego i ruchu drogowego) jeżeli:
– dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne
– spowodowała zagrożenie dla zdrowia lub życia uczestników ruchu w trakcie egzaminu praktycznego
– narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli 1.
ZACHOWANIA OSOBY EGZAMINOWANEJ ZAGRAŻAJĄCE BEZPOŚREDNIO ŻYCIU I ZDROWIU UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO SKUTKUJĄCE PRZERWANIEM EGZAMINU PAŃSTWOWEGO | |
1 | Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym. |
2 | Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym. |
3 | Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim. |
4 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu. |
5 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana. |
6 | Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia. |
7 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu. |
8 | Niezastosowanie się do: 8.1 sygnałów świetlnych, |
9 | Niezastosowanie się do znaków: 9.1 „stop”, |
10 | Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 10.1 na skrzyżowaniu, |
11 | Naruszanie zakazu zawracania. |
12 | Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20km/h. |
13 | Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania. |
14 | Naruszenie zakazu wyprzedzania: 14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, |
15 | Niezastosowanie się do znaku ” zakaz wyprzedzania”. |
16 | Wyprzedzanie z niewłaściwej strony. |
17 | Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem. |
18 | Nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy czy nie zbliża się pojazd szynowy. |